دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
پنج شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٦ Iran
صفحه اصلي > واحد های تابعه > آموزش پاسخگو 
سامانه مدیریت آموزشی (سما)
سامانه ثبت نام اینترنتی
سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی
سامانه ثبت نام آزمون ها
سامانه عملکرد آکادمیک سعاد
سامانه مجازی دانش آموختگان
سامانه درخواست انتقالی
سامانه درخواست میهمانی
سامانه رشد و بالندگی اعضای هیات علمی
سامانه تشویق مقالات
سامانه پژوهش یار
سامانه ثبت نام نیروهای طرحی
بایگانی تصویری
اتوماسیون اداری

دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی دولت
وب دا
بسته های تحول نظام سلامت
برنامه عملیات مراکز
دسترسی به منابع الکترونیک
جشنواره شهید مطهری
جشنواره دکتر وثوق
گروه آموزش پزشکی
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی
مرکز مطالعات وزارت بهداشت
مرکز سنجش آموزش پزشکی
سازمان سنجش
دبیرخانه شورای آموزش پزشکی
 
بازديدکنندگان اين صفحه :  2018
بازديدکنندگان امروز :  139
کل بازديدکنندگان :  164649
بازديدکنندگان آنلاين :  3
زمان بارگزاري صفحه :0.4800    ثانیه
       آموزش پاسخگو

اعضای واحد


مسئول واحد:  دکتر لیلا جانانی
کارشناس مسئول:سیما علیرضائی طهرانی


معرفي واحد آموزش پاسخگو
به تحقيق مهمترين اهداف دانشگاه هاي علوم پزشكي تربيت نيروي انساني متخصص و كارآمد و ارائه خدمات بهداشتي درماني متناسب با نيازهاي جامعه و توجه به امكانات و شرايط موجود در جهت ارتقاي سلامت است. سياست گذاران آموزش پزشكي معتقدند كه نظام آموزش پزشكي بايد در جهتي توسعه يابد كه بتواند ضمن بهره گيري از تازه ترين دستاوردهاي علمي جهان با نيازهاي جامعه نيز سازگار باشد. به كارگيري نظام آموزش پزشكي پاسخگوsocial accountable medical education (SAME) يكي از راه هاي نيل به اين هدف مي باشد.
سازمان جهانی بهداشت در سال 1995 تعریف مشخصی از پاسخگویی اجتماعی در دانشگاه های پزشکی را ارایه داد: "لازم است دانشکده های پزشکی آموزش، تحقیقات و فعالیت های خدماتی خود را به سمت پاسخ دادن به اولویت های سلامت جامعه، منطقه یا ملیت هدایت نمایند. اولویت های سلامت باید توسط مشارکت دولتها، سازمانهای سلامت، متخصصین سلامت و مردم مشخص شوند".1


تاريخچه

فدراسیون جهانی آموزش پزشکی درسال 1988 درادینبورگ باتوجه به لزوم توجه درآموزش پزشکی 12 گام اساسی برای اصلاح آموزش پزشکی را پیشنهاد کرد.
کشور ایران با ادغام آموزش پزشکی و ارائه خدمات در یک وزارت خانه و تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولین گام درجهت آموزش پزشکی بر اساس پاسخگویی به نیازهای جامعه رابرداشت.
و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ناظر بر تمامی فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و تدارک خدمات شد. این استراتژی ادغام نتایج زیر را برای سیستم به وجود آورد:

  • گسترش چیدمان و محیط های آموزشی
  • اجرای دوره گردشی خدمات اولیه بهداشتی برای تمام دانشجویان پزشکی
  • تغییر کوریکولوم بر اساس اولویت های جامعه
  • بهبود سیستم ارزیابی توانایی های حرفه ای
  • آموزش مداوم پزشکی در تمام عمر با قانون آموزش مداوم پزشکی
  • آموزش اعضای دانشگاه در مراکز توسعه آموزش دانشگاه
  • تاکید بر ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماریها و رویکرد مدیریت خطر
  • مشارکت سایر بخشهای درگیر در سلامت در سیاستگذاری، برنامه ریزی ، اجرا و بازبینی برنامه ها

قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ضمن محوري برشمردن سلامت کامل و جامع انسان، بهداشت و درمان را از جمله نيازهاي اساسي مي شناسد و دولت را مكلف كرده است تا تمامي منابع، امكانات و ظرفيت هاي خود را جهت تامين، حفظ و ارتقاي سطح سلامت افراد كشور بسيج كند ( اصول 3،29،43 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران).
بر این اساس و با توجه به اهمیت و نیاز به این مهم، در حال حاضر در کشور ایران مراحل اجراي برنامه آموزش پزشكي پاسخگو توسط وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارایه شده است. و چشم انداز برنامه آموزش پزشکی پاسخگو در کشور به این صورت آمده است:
"ما برآنيم تا با اجراي اين برنامه، نظام آموزش پزشكي كشور را در راستاي پاسخگوئي به نيازهاي واقعي جامعه، و در راستاي تحقق برنامه توسعه چهارم كشور در حوزه سلامت، ارتقا دهيم به گونه‌اي كه در انتهاي برنامه به يك ساختار مناسب و پويا در آموزش پزشكي در تمامي مقاطع در كشور دست يابيم."
هدف اصلي برنامه ارتقاي نظام آموزش پزشكي كشور در راستاي پاسخگوئي به نيازهاي واقعي جامعه است و مراحل اجراي برنامه در كشور در 4 فاز برنامه ریزی شده است.

الف: فاز اول برنامه ( ارزيابي وضعيت موجود)
ب: فاز دوم برنامه (تدوين برنامه راهبردي)
ج: فاز سوم برنامه (طراحي و تدوين كوريكولوم و نظام پايش و ارزشيابي)
د: فاز چهارم برنامه (اجراي آزمايشي طرح) 2

بیانیه ماموریت آموزش پاسخگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درماني ایران


دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی که سلامت کامل جامعه و انسان را به عنوان محور بر شمرده شده است و در راستای سند چشم انداز 20 ساله که مشخصات جامعه سالم ایرانی را "....برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره مند از محیط زیست مطلوب" توصیف می کند و با توجه به سند ملی برنامه چهارم که بیان می نماید "نظام جامع سلامت به منظور پاسخ به نقش ها و نیازهای جدید، توانمندسازی نیروی انسانی موجود و تربیت نیروی انسانی جدید اصلاحات آموزشی به عمل خواهد آورد" بر این باور است که آموزش و پژوهش باید در راستای نیازها و اولویت های جامعه باشد تا بتواند خدمات جامعی را به صورت عادلانه در دسترس مردم قرار دهد و در این زمینه خود را در برابر مردم، اساتید و دانشجویان مسئول می داند.
واحد آموزش پاسخگو (SAME) دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت خود را در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آغاز نموده است و مسئولیت هدایت، نظارت و حمایت از برنامه های آموزش پاسخگو را وظیفه خود می داند و با استفاده از حمایت های وزارت بهداشت، دانشگاه و همکاری گروه های آموزشی، برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش پاسخگو به جامعه را هدایت می نماید تا دانش آموختگان توانمند برای اداره نظام سلامت کشور به جامعه وارد گردند.


اهداف آموزش پزشكي پاسخگو


  • جهت دهی گروه های آموزش پزشکی در جهت ارتقای سلامت و پیشگیری
  • هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت تعیین اولویت های مشکلات سلامت منطقه تحت پوشش دانشگاه
  • هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت تدوین حداقل های لازم یادگیری در برنامه های آموزشی دانشجویان در عرصه
  • هدایت گروه های آموزشی ذیربط به منظور تعیین فیلد و محیط مناسب آموزش در عرصه
  • هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت ارتباط تنگاتنگ با مدیریت سلامت جامعه و معاونت بهداشتی و سایر سازمانهای ارائه دهنده خدمات سلامت ( شهرداری و صدا و سیما ....)
  • هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت تولیدات دانش در حوزه سلامت به منظور ارتقای آگاهی عمومی جامعه
  • توانمند سازی مدیران و اعضای هیئت علمی به منظور اجرای برنامه آموزش پاسخگو از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی
  • پایش و ارزیابی اجرای برنامه های آموزش پاسخگو

 


 1Boelen C, Heck JE. Defining and measuring the social accountability of medical schools. eneva: World Health Organization, 1995:3. 


 2http://edc.behdasht.gov.ir/uploads/180_366_Barnameh_Pashokhgo.htm

     


   نمودار سازمانی شورای راهبردی دانشگاه 

 




IUMS IS ACCREDITED BYASIC |SAWEB| SITE MAP @2015 ALL RIGHTS RESERVED|WWW.IUMS.AC.IR